Přeskočit na hlavní obsah

Malý výlet na rozjezd

Jedéém

Na konci září, konkrétně 24. 9., má svátek Jaromír. A můj táta je Jaromír a můj brácha je Jaromír. Letos ten den vyšel na sobotu. Jája s Jendou hned ráno po tom, co jsme bránovali (hrabali zorané pole pomocí brán), odjeli na babetách někam k Nové Pace.

Den tak nějak plynul a odpoledne, asi tak ve tři, Hana s tátou, že se pojede na výlet. A že i s Elinou (náš pes) a že ať jedu taky. V plánu byly Písty a tamní duna a pak, že se uvidí. Nikdy jsem tam předtím nebyl. Je to jedna z mála pohyblivých písečných dun ve středním Polabí. Po památkách kulturních je fajn, navštívit i nějakou tu přírodní.

Písečný přesyp v Pístech


Písečný přesyp v Pístech je vlastně taková pláž, jako třeba u moře na Baltu, jenže bez toho moře. Místo vody jsou všude okolo borovice. Pár kilometrů odtud je pak tzv. Jezero Sadská a pak Labe. Podle cedule u cesty na přesypu žije mravkolev. Tak jsme se ho jali hledat a asi i našli. Takové ty malé trychtýřovité jamky v písku jako ve Ferdovi Mravencovi. Samotnou larvu jsme ale neviděli.

Z Píst jsme jeli ještě přes Nymburk do Jabkenic u Loučeně. Je to taková nenápadná díra, ale má spoustu pěkných míst, se spoustou příběhů. V Loučeni je zámek, dnes je okolo něj park plný bludišť pro děti. Dřív to bylo centrum místního panství a vlastnili jej Fürstenberkové a po nich Thurn-Taxisové. A po nich jsou tu moc pěkné památky. Nejdřív jsme v Jabkenicích došli k pomníku Bedřicha Smetany. V místní lesovně Smetana strávil poslední léta svého života, protože jeho bratr byl zde myslivcem. Bedřich chodil do panského lesa a v jednom letohrádku (dnes místo něj stojí tábor Českého červeného kříže) párkrát koncertoval, snad i se samotným mladým Thurn-Taxisem. Socha je taková moc pěkná a secesní text za figurou mistra je prostě pěknej. Za pomníkem stojí žlutá budova lesovny s malým muzeem. Vevnitř jsem ale nebyl, možná jsem se podívat mohl, ale tak třebas příště.

Pak jsme vyrazili kousek dál lesem se zastávkou u rybníka pak až k pramenu tzv. Boží vody. Údajně léčivý pramen k léčbě očních obtíží. Pramen jsme našli, ale byl vyschlý, asi mají všichni v okolí zdravý oči. Křížek u něj byl obnovený v roce 1998, před tím tam byl od osmnáctého století nějaký dřevěný. Ale to, co tam bylo tak romanticky nejlepší, byl tzv. Fürstenerský pomník. Taková až trochu EMO klasicistní romanťárna uprostřed lesa. Je to plastika, kde na kruhovém podstavci stojí anděl s vavřínovým věncem a veliká urna s erbem Fürstenberků a jak se tam vlastně pomník dostal?

Fürstenberský pomník


Karl Boromeo Fürstenberk, držitel loučenského panství, byl rakouským generálem za koaličních válek s Francií mezi revolucí a nástupem Napoleona. A v jedné z bitev v roce 1796 se jeho muži vyznamenali a asi u toho obligátně položili život a hrabě jim ve své oboře u Loučeně postavil pomník ve tvaru helmy. Tři roky na to v další koaliční válce s Francií sám hrabě padl. A jeho žena nechala postavit poblíž pomníku tvaru helmy tenhle pomník s andělem. Nádherný čistý klasicismus. Byl jsem nadšen.

Pak už tátu začaly bolet záda a jelo se domů, kde jsme ogrilovali nějaké maso, s tátou si dali pivko a užili si asi jeden z posledních teplých večerů v září. Byla to taková relativně obyčejná, ale moc fajn sobota. Stalo se vlastně všecko. A Elina? Ta usnula už asi v osm. Tak jsme ji utahali.

A proč je v názvu výlet na rozjezd? Jaký rozjezd? No asi proto, že jsem byl nařčen, že jsem sem už dlouho nic nenapsal, tak trochu rozklusávám. Brzo doplním jeden ze dvou letošních velkých výletů.

Pomník Bedřicha Smetany

Smetanova lesovna s malým muzeem

Komentáře

  1. Jo, tohle emo je určitě lepší než helma. Trošičku kýček, ale co, ty funerální věci prostě takový jsou.
    zazvorek

    OdpovědětVymazat
  2. Bude ještě někdy nějakej článek? :-P
    Bonanza Jellybean

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Za malířem Milešovky a /píčis/ ve sklenici

Drážďany 2015 I začíná se cesta do Drážďan. Začala klasicky hekticky, po poklidné kávě ze své zánovní moka konvičky na ještě zánovnější plotýnce jsem při balení zjistil, že nemám Kulturní pas (Kulturpass). Ještě nedávno ležel na stole. Všecko jsem prohledal, vyházel, přeházel, ale nemohl ho najít. Já zuřil! Byl jsem na sebe tak naštvanej, že jsem si chtěl při nejmenším nafackovat. Řešení bylo jediné, zkusit Infocentrum, jestli maká i ve svátek (bylo 17. listopadu, úterý, tudíž volno v práci). Odjezd se posunul. Dole na Míráku bylo v „Íčku“ naštěstí otevřeno. Tomáš Jeník alias Tomiš, chlápek, co studoval KHR nejdéle ze všech, tam seděl a dělal muže za pultem. Z dálky mě viděl, zdravil a nabídl mi v tom deštivém dni kávu. Vysvětlil jsem mu situaci a požádal o Kulturpass. Dostal jsem jej a brzy jsem už stepoval na zastávce a čekal na dvaapadesátku. Dorazil jsem na Hvězdu a Honza s Terezou se už vypravovali. Za chvilku jsme už seděli v autě na cestě směrem do Drážďan. Měl jsem připr

Mezi bestiemi bez tváře

Zasloužená   Nejbezpečněji se cítím v knihkupectví nebo v hospodě. Nejlépe v antikvariátu a v pivnici. Tam vím, co asi tak nastane, jak se ostatní chovají, jak se chovat a něco si vždycky vyberu. Tak jsem si sedl do Vodoucha. Potom, co jsem hodinu brouzdal bez duše anonymním dopoledním Žižkovem, hledal útočiště, až ho našel v antiku asi 300 m od hospody. Tady mi listováním pomalu tál čas jak jarní sníh. Koupil jsem si paměti Chagalla a čtu si. Devět minut po otvíračce je tu patnáct lidí. Čtyřicet minut po otvíračce je narváno. Mám jen pivo – vypadám jako exot. Až přijde pan L., dáme jídlo, další piva a budem vypadat normálně. Konečně. Všude kolem jsou lidi bez tváře. Plečnik byl prostě kádr - krásnej kostel.  

Za Husem a přeci jinak

Dny evropského kulturního dědictví jsou fajn. Mám je z cyklicky se opakujících kulturních akcí skoro nejradši. Moc rád vzpomínám na takový víkend 2014, kdy jsem tyto akce trávil v Ústí. Tradičně se s mamkou a sestrou účastním celodenních exkurzí, které pořádají Památky pro život, Muzeum v Kolíně a místní historici. Letošní sraz byl až od desíti na Husově náměstí, trošku jsem myslel, že se podíváme do Wallenfelsova kostela husitské církve, ale v programu to zařazeno nebylo. Tak snad příště. Kostelík je to moc pěkný postavený na počátku třicátých let podle projektu Vladimíra Wallenfelse (Kotěrova žáka). Symbolicky stylizuje holubici připravenou ke vzlétnutí. Cílem nebyl kostel, ale pomník. A to ne ledajaký, Husův pomník navržený Františkem Bílkem. Pomník byl odhalen v září 1914. Je to trochu unikát. Veliké soše předcházel návrh v malém provedené. Bílek si myslel, že jej prostě zvětší a bude to stačit. Žel to vypadá trochu jako pindík. A představa, že byl naproti radnici hned ve