Přeskočit na hlavní obsah

Earnan v bitvě u Kolína

Selfíčko s Earnanem

Na svatého Václava vyšlo letos pondělí. Tedy fajn věc, protože to znamenalo prodloužený víkend. Byl jsem u mamky v Kolíně. Venku svítilo sluníčko a všechno lákalo, opustit ty čtyři stěny bytu a  vyrazit ven. Mámě se taky chtělo jít, nebo jet, na krátký výlet. Jenomže, my než se vypravíme, to je jako vrabci z Čech. Nakonec bylo dohodnuto, že pojedeme na malou obchůzku po okolí Kolína. První destinací měla být nově opravená vodárna, druhou Křečhoř, památník bitvy u Kolína.
Stavili jsme se autem pro sestru. Honzi klasicky zůstal doma pařit, skajpovat a koukat na YouTube. V plánu bylo prohlédnout si vodárnu a její okolí. Sestra vzala Earnánka a vyrazili pekelným tempem, až to bylo trochu nepříjemný. Bohužel nápad, projít že, mělo víc Kolíňáků, mnohem víc, a žádný z nich neopomněl s sebou vzít psa. Náš malý jezevčík je žel horká hlava a sjednává si respekt i u psů o několik hlav větších. Některý to přejde, některý žel nikoli. Tak jsou procházky s ním vždy plné ostražitosti.
Naposled jsem byl u vodárny před mnoha lety. To byla mamka s Klárou a bráchou někde u moře na dovolené. Tenkrát jsem v Kolíně přespal a zaléval kytky. Tak jsem se šel projít. Tehdy jsem taky myslel, že dojdu až k pomníku v Křečhoři. Nakonec jsem to tenkrát vzdal někde v polích a vrátil se. Tehdy v okolí vodárny skoro ni nestálo, bylo tam snad nějaké hřiště a zahrádkářská kolonie. Labyrint plotů, chatiček, políček. Kolonie zůstala, vodárna prošla generální obnovou. No, a co přibylo? Domy. Bytová zástavba – strašně moc domů, řadovek, bytovek. Kolem vodárny je park. Proto tolik lidu. Od mladých párů nejistě se osahávajících na lavičkách, přes zmiňované, obligátní pejskaře, po všetečné důchodkyně.

Vodárna

Od kolonie (vodárny) vede cesta k Radovesicím, k bývalé zatopené pískovně (asi) zvané Peklo. Je to takový terénní zlom a ves a stromy a je tam docela hezky. Na chvilku jsme se tam ztratili v té kolonii, ale dobře to dopadlo. Cestou zpět jsme viděli odbočku, která mohla vést k vodě. S mamkou jsme se tam chtěli podívat. Z té cesty vedlo spoustu odboček, ale všechny ústily do nějakého bordelového depositu. Jen ta hlavní cesta vedla dál. No jo! Cesta ústila na malé mýtině. Tak akorát schované, že nebyla vidět, poskytovala stín v době horka a zároveň i dostatek osluněné plochy. Stálo tu několik podomácku splácaných stanů, mezi nimi bylo ohniště a opodál mezi stromy viselo prádlo. Regulérní squatt. Tam jsme radši nešli. Vrátili jsme se zpět k autu, cestou minuli všechny hafany, zejména jednoho velkého vlčáka na vodítku (ale pán ho udržel). Vyrazili jsme na Křečhoř.

Peklo

Dojeli jsme do obce přes Kutlíře, okolo Kamhajku a zaparkovali u klasicistního kostela, který dostává nyní novou fasádu. Kamhajek ani Křečhoř by asi nikdo neznal. Staly se tu vlastně jen tři věci. Narodil se tu Gustav Frištenský – zápasník, Oldřich Liska – architekt a v červnu 1757 tu zuřila bitva sedmileté války. K samotné bitvě je informací dost. Například tady.

Bojiště s Bezdězem
Prošli jsme se k pomníku, mám ho moc rád, ta křídla rakouské orlice jsou vidět z dálky a vždycky jsem na ně koukal ze silnice. Prohlédli jsme si pomník a přečetli si cedule a pomalu se všichni vraceli k autu. Mamka se ptala na tu bitvu a míjeli jsme nějakou ženskou s pitbulem. Když jsme je minuli stalo se to! Pitbul se jí vyvlíkl a vrhl se na našeho Earnana. Chytil ho pod krkem a házel s ním. Náš pejsáček ryčel, mamka křičela, sestra křičela a pani se vrhala po svém psovi. Já na to koukal a pak jsem chytil toho pitbula za obojek a přitáhl. Pitbul začal chroptět a nakonec našeho pustil. Ten jak byl najednou volnej, tak se vrhl na agresora. Paní se sebrala a už si svého vzala a táhla ho pryč. Já chytil Earnana a v náručí jej odnášel. Dost vičel. Ale nebyl stisknutej ani pocuchanej. Celý den byl pak Earnan úplně mimo. Furt kvičel, když na něj kdokoli sáhl, máma a sestra byly vyděšené. No, málem jsme měli po psovi. Ale dopadlo to dobře. Za pár dní byl zase jako dřív. Mamka ještě pak skočila k veterináři, ten změřil teplotu, dal nějaké uklidnění a bylo všecko v pohodě.
Mamka pak měla dohru s paní, volala na obec a setkaly se. Paní přispěla na veterináře. Co bylo dost  divný, když povídala, že její manžel se celé situaci smál. Tímto je pro mě pěknej hulvát a primitiv, protože máma se sestrou z toho měly fakt šok a kdyby se Earnanovi fakt něco stalo, asi by se divil. No, doufám, že už se to nebude opakovat a už na nás nebo na mamku nikdo nezaútočí.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Za malířem Milešovky a /píčis/ ve sklenici

Drážďany 2015 I začíná se cesta do Drážďan. Začala klasicky hekticky, po poklidné kávě ze své zánovní moka konvičky na ještě zánovnější plotýnce jsem při balení zjistil, že nemám Kulturní pas (Kulturpass). Ještě nedávno ležel na stole. Všecko jsem prohledal, vyházel, přeházel, ale nemohl ho najít. Já zuřil! Byl jsem na sebe tak naštvanej, že jsem si chtěl při nejmenším nafackovat. Řešení bylo jediné, zkusit Infocentrum, jestli maká i ve svátek (bylo 17. listopadu, úterý, tudíž volno v práci). Odjezd se posunul. Dole na Míráku bylo v „Íčku“ naštěstí otevřeno. Tomáš Jeník alias Tomiš, chlápek, co studoval KHR nejdéle ze všech, tam seděl a dělal muže za pultem. Z dálky mě viděl, zdravil a nabídl mi v tom deštivém dni kávu. Vysvětlil jsem mu situaci a požádal o Kulturpass. Dostal jsem jej a brzy jsem už stepoval na zastávce a čekal na dvaapadesátku. Dorazil jsem na Hvězdu a Honza s Terezou se už vypravovali. Za chvilku jsme už seděli v autě na cestě směrem do Drážďan. Měl jsem připr

Mezi bestiemi bez tváře

Zasloužená   Nejbezpečněji se cítím v knihkupectví nebo v hospodě. Nejlépe v antikvariátu a v pivnici. Tam vím, co asi tak nastane, jak se ostatní chovají, jak se chovat a něco si vždycky vyberu. Tak jsem si sedl do Vodoucha. Potom, co jsem hodinu brouzdal bez duše anonymním dopoledním Žižkovem, hledal útočiště, až ho našel v antiku asi 300 m od hospody. Tady mi listováním pomalu tál čas jak jarní sníh. Koupil jsem si paměti Chagalla a čtu si. Devět minut po otvíračce je tu patnáct lidí. Čtyřicet minut po otvíračce je narváno. Mám jen pivo – vypadám jako exot. Až přijde pan L., dáme jídlo, další piva a budem vypadat normálně. Konečně. Všude kolem jsou lidi bez tváře. Plečnik byl prostě kádr - krásnej kostel.  

Za Husem a přeci jinak

Dny evropského kulturního dědictví jsou fajn. Mám je z cyklicky se opakujících kulturních akcí skoro nejradši. Moc rád vzpomínám na takový víkend 2014, kdy jsem tyto akce trávil v Ústí. Tradičně se s mamkou a sestrou účastním celodenních exkurzí, které pořádají Památky pro život, Muzeum v Kolíně a místní historici. Letošní sraz byl až od desíti na Husově náměstí, trošku jsem myslel, že se podíváme do Wallenfelsova kostela husitské církve, ale v programu to zařazeno nebylo. Tak snad příště. Kostelík je to moc pěkný postavený na počátku třicátých let podle projektu Vladimíra Wallenfelse (Kotěrova žáka). Symbolicky stylizuje holubici připravenou ke vzlétnutí. Cílem nebyl kostel, ale pomník. A to ne ledajaký, Husův pomník navržený Františkem Bílkem. Pomník byl odhalen v září 1914. Je to trochu unikát. Veliké soše předcházel návrh v malém provedené. Bílek si myslel, že jej prostě zvětší a bude to stačit. Žel to vypadá trochu jako pindík. A představa, že byl naproti radnici hned ve