Přeskočit na hlavní obsah

Agrokultura


V Tatcích ve Středočeském kraji stojí hřiště. Místo, kam jsme na sklonku komunismu a počátku nové doby chodili s vrstevníky trávit čas. Nehrály se tam žádné hry, vyjma obligátního fotbalu, spíš jsme se tam setkávali a socializovali. Stála tam taková podivná konstrukce z vláknocementových (nebo azbestových?) vlnitých desek na takové trubkové konstrukci. K čemu to vlastně mělo sloužit nevím, snad aby během fotbalu nepršelo na kola, protože zápas se odtud sledoval dost blbě. Tady se hojně ručkovalo a skákalo z trubky na trubku, houpalo se, přitahovalo, machrovalo a všelijak blblo. Vedle toho byly staré kabiny. Spartánské zázemí tateckého fotbalového týmu. (Asi půl sezony jsem byl taky jeho členem jako mladší žák)- Za tímto stavebním souborem tekla struha, přesněji Jezírkový potok. Je tam dodnes, pramení v tzv. Jezírku za obcí poblíž kravína a teče obcí okolo hřiště k Figuře – tateckému lesíku – na Milčice. A za kabinami stálo několik stromů na břehu struhy a na větvi jednoho z nich byl uvázaný provaz a na něm jsme se houpali. Občas se stalo, že se zpuchřelý provaz utrhl a někdo si pěkně nabil o udusaný břeh, nebo rovnou spadl do potoka. Stalo se mi obojí. V potoce bylo tak deset centimetrů vody a po kolena bahna. Kdo tam spadl, pěkně smrděl. Taky jsem byl občas smrdík. Před kabinami byl plácek s tyčemi na síť na nohejbal, ale snad nikdy jsem tam síť neviděl a leta letoucí tam byly kupy ztvrdlého písku a štěrku. Na těch kupách jsme soustavně blbli a skákali na cyklouších. Dnes už nestojí z toho nic. Kabiny, trubková konstrukce ani to hřiště na nohejbal (je tam antuka na tenis). Druhou stranu hřiště vyplňovala topolová alej, dnes je taky vykácená, v jední části ji nahradily dětské posilovací stroje. Vedle této aleje stojí Kostřánkovo pole.

Kostřánkovi jsou s námi příbuzní přes babičku. Pamatuju si starou paní Kostřánkovou, jak sedávala na návsi pod památnou lípou a pozorovala, kdo přijel autobusem. Přesnou linii budu muset zjistit. Každopádně strejda Kostřánek, tak mu říkáme od dětství, jezdí od nepaměti na kole, nebo jezdil s velorexem, ale to kolo mu zůstalo. Už je to pán v letech. No a kdysi někoho napadlo, to jsem byl ještě malý a hojně jsem navštěvoval kratochvíle na hřišti, že bychom mohli pole užvat za domluvené pachtovné se strejdou Kostřánkem. A od té doby zapřahujeme vždy zjara, když už přestanou mrazíky, sazečku. Strejda Roman sedne do svého modrého traktoru, čtyři z nás sedmou na sedačky v sazečce naskládáme připravené bedýnky na speciální držáky a sází se. Babička si na sázení vždycky hodně zakládala. Když končí prázdniny anebo začátkem září sesekají bramborové natě, zapřáhne se čert za modrý traktor (tentokrát vypůjčený) a jde se vybírat. Čert je takový stroj, který funguje jako pluh, radlice zajede do řádku a nad radlicí je taková vrtule, která se točí a řádek rozmetá, s sebou vezme všecko brambory, hraboše, střepy, kameny i bordel z hřiště. Vybírání se vždy účastní dost lidí i širší rodina. Rozdají se kbelíky, košíky podobně, rozmístí se klasické pytle, a jak traktor jede, tak se po řádcích vybírá. Brambory se nahází do pytlů, odvezou, přeberou na jídlo, sadbu a krmivo. Když se sklidí brambory, tak většinou o týden později se na pole ještě zajede s traktorem a kultivátorem, často se ještě dva tři pytle nových zlatavých brambor najde.

Je zvláštní, že čas plyne a my stále každoročně tento cyklus opakujeme. Vše okolo se mění, jsme asi sedláci. Vlastně proč ne? Babička je už na pravdě Boží, Okolo našeho pole rostou novostavby rodinných domů, hřiště se mění k nepoznání. Jen my stále obděláváme naše pole stejně. Kus obilí, kus brambor, kus krmné řepy. Závan tradice, která jednou skončí, ale stejně na ni nezapomenu. 

No a takhle vypadá rozhozený řádek

Stařičký traktor, stařičký čert

Kolem bují podivné architektonické hnusy a dětské posilovací stroje.

Táta, strejda, brácha

Jedna archivní z roku 2011, táta má stejný tričko, to je dobrý, bráchové a ještě babička Květa (+ 2012)

Komentáře

  1. Zubíci jsou správní fortelní chlapi, koukám. Holt být středočeským "sedlákem" - byť v malém - není sranda. A je dobrý, že táta má své bramborové tričko. A taky je správnej ten koloběh. Vždyť o tom neustále se opakujícím je přece úplně všecko.
    Pomáhá vám psice vybírat taky? :-) Chtěla bych vidět, jak čert metá hraboše. Představuju si to skoro tak, jako že lítaj dokola jak v kolotoči. Ale to asi né, co.
    zazvorek

    OdpovědětVymazat
  2. Nooo, oni ti hraboši tak nějak utíkají před tou vrtulí a peláší do nějaké ze svých děr. Ono se to netočí nijak rychle, a silně, aby to nerozšmelcovalo ty brambory. Ale je to vždycky sranda. Někdy ho to ale vyhodí. To je pravda.

    OdpovědětVymazat
  3. Proč mám ty popisky zase tak dementně modrý? Ach jo.

    OdpovědětVymazat
  4. Souhlasím, že ta modrá je pitomá, je nečitelná.

    OdpovědětVymazat
  5. Teda to je demementní ty popisky, asi je budu dělat úplně jednoduše jako další řádek.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Za malířem Milešovky a /píčis/ ve sklenici

Drážďany 2015 I začíná se cesta do Drážďan. Začala klasicky hekticky, po poklidné kávě ze své zánovní moka konvičky na ještě zánovnější plotýnce jsem při balení zjistil, že nemám Kulturní pas (Kulturpass). Ještě nedávno ležel na stole. Všecko jsem prohledal, vyházel, přeházel, ale nemohl ho najít. Já zuřil! Byl jsem na sebe tak naštvanej, že jsem si chtěl při nejmenším nafackovat. Řešení bylo jediné, zkusit Infocentrum, jestli maká i ve svátek (bylo 17. listopadu, úterý, tudíž volno v práci). Odjezd se posunul. Dole na Míráku bylo v „Íčku“ naštěstí otevřeno. Tomáš Jeník alias Tomiš, chlápek, co studoval KHR nejdéle ze všech, tam seděl a dělal muže za pultem. Z dálky mě viděl, zdravil a nabídl mi v tom deštivém dni kávu. Vysvětlil jsem mu situaci a požádal o Kulturpass. Dostal jsem jej a brzy jsem už stepoval na zastávce a čekal na dvaapadesátku. Dorazil jsem na Hvězdu a Honza s Terezou se už vypravovali. Za chvilku jsme už seděli v autě na cestě směrem do Drážďan. Měl jsem připr

Mezi bestiemi bez tváře

Zasloužená   Nejbezpečněji se cítím v knihkupectví nebo v hospodě. Nejlépe v antikvariátu a v pivnici. Tam vím, co asi tak nastane, jak se ostatní chovají, jak se chovat a něco si vždycky vyberu. Tak jsem si sedl do Vodoucha. Potom, co jsem hodinu brouzdal bez duše anonymním dopoledním Žižkovem, hledal útočiště, až ho našel v antiku asi 300 m od hospody. Tady mi listováním pomalu tál čas jak jarní sníh. Koupil jsem si paměti Chagalla a čtu si. Devět minut po otvíračce je tu patnáct lidí. Čtyřicet minut po otvíračce je narváno. Mám jen pivo – vypadám jako exot. Až přijde pan L., dáme jídlo, další piva a budem vypadat normálně. Konečně. Všude kolem jsou lidi bez tváře. Plečnik byl prostě kádr - krásnej kostel.  

Za Husem a přeci jinak

Dny evropského kulturního dědictví jsou fajn. Mám je z cyklicky se opakujících kulturních akcí skoro nejradši. Moc rád vzpomínám na takový víkend 2014, kdy jsem tyto akce trávil v Ústí. Tradičně se s mamkou a sestrou účastním celodenních exkurzí, které pořádají Památky pro život, Muzeum v Kolíně a místní historici. Letošní sraz byl až od desíti na Husově náměstí, trošku jsem myslel, že se podíváme do Wallenfelsova kostela husitské církve, ale v programu to zařazeno nebylo. Tak snad příště. Kostelík je to moc pěkný postavený na počátku třicátých let podle projektu Vladimíra Wallenfelse (Kotěrova žáka). Symbolicky stylizuje holubici připravenou ke vzlétnutí. Cílem nebyl kostel, ale pomník. A to ne ledajaký, Husův pomník navržený Františkem Bílkem. Pomník byl odhalen v září 1914. Je to trochu unikát. Veliké soše předcházel návrh v malém provedené. Bílek si myslel, že jej prostě zvětší a bude to stačit. Žel to vypadá trochu jako pindík. A představa, že byl naproti radnici hned ve